Ahli Akademik Bimbang, Pelajar ‘Semberono’ Memilih Aliran Selepas Mansuhya PT3

Ahli akademik telah menyuarakan kebimbangan mereka tentang pelajar-pelajar yang ‘semberono’ atau tidak mengambil keputusan yang tepat dalam pemilihan aliran mereka setelah pelaksanaan PT3 (Pentaksiran Tingkatan Tiga) dimansuhkan. 

Mereka berpendapat bahawa pelajar-pelajar ini mungkin memilih aliran berdasarkan minat dan bukan kekuatan akademik mereka.

Isi Kandungan

Prestasi SPM 2022 Menunjukkan Kekeliruan

Anuar Ahmad dari Universiti Kebangsaan Malaysia mengulas berkaitan perkara ini dengan prestasi SPM 2022. 

Menurut analisis NGO Untuk Malaysia, terdapat 89,752 calon yang gagal dalam subjek matematik dan 52,674 calon lagi yang tidak lulus bahasa Inggeris. 

Anuar Ahmad

Anuar berpendapat bahawa sistem penilaian berdasarkan sekolah yang digunakan ketika ini, iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), tidak sesuai untuk tahap menengah atas. 

Pelajar seharusnya ditempatkan dalam aliran yang mereka kuasai berdasarkan prestasi akademik mereka, bukan semata-mata berdasarkan minat atau sikap mereka dalam kelas.

Perlunya Peperiksaan Berpusat di Tingkatan 3

Anuar menyatakan bahawa pemilihan aliran sepatutnya bergantung pada prestasi akademik pelajar, bukan sekadar sikap mereka. 

Oleh itu, beliau berpendapat bahawa peperiksaan berpusat di Tingkatan 3 perlu diadakan untuk menentukan aliran yang sesuai bagi setiap pelajar.

Pandangan Menteri Pendidikan

Pada 16 Mac, Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek, menyatakan di Dewan Rakyat bahawa kerajaan tidak merancang untuk mengembalikan sistem penilaian pelajar seperti sebelum ini, termasuk UPSR dan PT3.

Fadhlina Sidek

Beliau menyatakan bahawa Kementerian Pendidikan telah menggunakan PBS sebagai pendekatan terbaik untuk pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan membangunkan potensi pelajar secara menyeluruh.

Keprihatinan dan Tindakan Perlu Diambil

Walaupun demikian, Presiden Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-Guru), Azizee Hasan, menyatakan bahawa Kementerian Pendidikan perlu menyiasat mengapa terdapat ramai pelajar yang tidak mencapai tahap minimum dalam subjek matematik dan bahasa Inggeris. 

Azizee berpendapat bahawa tindakan campur tangan perlu diambil untuk mengatasi masalah ini. 

Beliau juga menekankan bahawa keputusan SPM setiap tahun perlu dianggap serius oleh Putrajaya, kerana ia mempengaruhi peluang pelajar untuk melanjutkan pengajian ke peringkat seterusnya dan peluang pekerjaan di sektor awam.

Keperluan Penyelesaian dan Pemantapan

Mencari penyelesaian dan pemantapan dalam sistem pendidikan adalah penting bagi memastikan pelajar-pelajar memilih aliran yang sesuai berdasarkan prestasi akademik mereka. 

Selain itu, campur tangan dan sokongan yang tepat dari Kementerian Pendidikan dan pihak berkuasa berkaitan adalah penting untuk membantu pelajar mengatasi kelemahan dalam subjek teras dan meningkatkan prestasi mereka.

Sumber: freemalaysiatoday

Ikuti blog-blog ini untuk mendapatkan perkembangan terkini berkaitan:-

Read More

Hi, how can I help you?